Invită-ți prietenii

Știi pe cineva la început de drum în afaceri? Ai un prieten antreprenor? Mai mulți? Spune-le și lor despre Stup!

Te rugăm să te asiguri că persoana pe care o recomanzi este de acord să ne comunici e-mailul său și verifică dacă l-ai scris corect.

Un nou început #SeFaceLaStup cu Vlad

Dacă îți place, spune-le și prietenilor tăi 😊

25 IULIE 2023   •   Cât te reținem cu cititul? 5 minute

În această serie de interviuri, te invităm să descoperi poveștile unor tineri ambițioși care, în privința antreprenoriatului, au trecut de la îndoială la încredere mai repede decât poți spune STUP. Pentru că au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze calea de la început. Și chiar mai mult decât atât. Despre ei și despre felul în care un nou început #SeFaceLaStup, poți citi aici în continuare.


Hey! Povestește-ne puțin despre tine și businessul tău.

Salut! Sunt Vlad și am fondat, împreună cu partenera mea, Andrada, o companie de marketing digital specializată pe strategie digitală, design, advertising și development pentru afaceri mici, medii și mari numită LazyLeaf Digital. Experiența noastră principală a prins contur în piețele din afară, în special English-speaking countries – UK, Australia, Statele Unite – dar am lucrat și în România cu Bergenbier, Obsentum, Boutique Mall și DJSuperStore, de exemplu.

De unde ți-a venit ideea?

Ideea a început să prindă contur în facultate, dar a venit și în urma unui cumul de experiențe. Am studiat business global la Coventry University și de acolo am tranziționat către venture capital, cu un prim job de Business Analyst. Responsabilitatea mea principală era să analizez sute de pitch deck-uri pe lună, să merg la evenimente, să văd cum se prezintă antreprenorii, ce idei au, ce inițiative noi, tehnologie și tot ce reprezintă un criteriu pentru un investitor.

La început, recunosc că aveam o fobie față de marketing, pentru că nu prea îi vedeam utilitatea în comparație cu alte elemente din business: mă gândeam că mai valoros ar fi ca oamenii să facă un produs foarte bun, să dezvolte o experiență de customer service super mișto, ori să eficientizeze operațiunile. După vreun an, am început să văd că, deși oricine putea să aibă un produs extraordinar, marketingul făcea diferența când venea vorba de succesul lui. Atunci am început să migrez înspre marketing. Dar și acolo, provocarea principală rămânea obținerea statisticilor – ce funcționează, ce nu funcționează și de ce. Pentru că cele mai multe răspunsuri erau înglobate în latura de digital, am făcut pasul mai departe în sfera ei.

La scurt timp după ce am cunoscut-o pe Andrada, care la rândul ei era într-un proces de reorientare către freelance marketing după experiențe în PR, Advertising și Jurnalism, am înființat firma. Am început cu servicii de consultanță și content writing, iar pentru că majoritatea clienților solicitau servicii suplimentare după ce erau satisfăcuți de experiența inițială cu noi, am evoluat la full-stack digital marketing agency cinci ani mai târziu.

Ce te-a făcut să renunți la poziția din corporație ca să îți deschizi un business?

Ce ne-a motivat pe mine și pe Andrada să facem pasul acesta, în ciuda unei experiențe nu foarte ample în mediul corporate, a fost contextul etic. Multe corporații sunt orientate înspre maximizarea profitului și nu prioritizează interesele clientului. În cazul nostru, când un client vine la noi și vrea un serviciu specific, Google PPC de exemplu, eu caut să mă asigur ca acel serviciu este pretabil pentru el luând în calcul amprenta digitală curentă și afacerea în sine. Aplicând serviciile digitale în mai multe industrii, pot spune că nu avem un template predefinit pe care îl aplicăm orbește tuturor afacerilor. Nu ar trebui să existe așa ceva. Clientul își cunoaște afacerea cel mai bine, iar noi suntem acolo să-l ghidăm înspre mediul online în feluri care i-ar asigura succesul pe termen lung. Au fost multe cazuri în care am refuzat clienți pentru serviciile pe care le doreau din strictul fapt că nu ne aliniam valorile sau consideram că nu ar avea succes, fie pe termen scurt sau lung. Etica asta a fost foarte costisitoare, dar mă ajută să dorm bine noaptea.

Deși am refuzat clienți problematici – mai ales cei care ne prezintă o strategie disfuncțională sau nerealistă pe care să o urmărim pentru ca apoi să fim trași la răspundere pentru rezultate – în 5 ani, am reușit să creștem peste 1.000 de afaceri, fie cu servicii, fie cu consultanță, de la 100% la 300% în materie de venit.

Unde e prezentă LazyLeaf?

Momentan suntem prezenți atât în România, cât și în UK. Majoritatea clientelei noastre, în proporție de 80-90%, e din Statele Unite. La Londra avem un sediu consultativ, dar majoritatea activității și a echipei este în România momentan.

Ce fel de proiecte dezvolți acum?

Lucrăm la o inițiativă a Axon Enterprises - First Responders Network sau FRN -, un fel de Netflix, sau mai bine zis, “Discovery Channel” al poliției, ambulanței, pompierilor. Axon a inventat taser-urile pentru politiști și după ce au oferit și body cam-uri pentru first responderi, tot footage-ul adunat de-a lungul anilor le-a permis să transforme conținutul în seriale cu permisiunea corpurilor guvernamentale de tipul NYPD. Împreună cu echipa lor internă, noi suntem acolo să îi ajutăm cu implementarea unei strategii digitale care să îi ajute să își crească numărul de abonați.

Ți-ai dorit dintotdeauna să faci lucrurile astea?

Întotdeauna mi-a plăcut mediul afaceristic, chiar dacă am avut mai multe orientări profesionale la viața mea. Am început cu modelling-ul la 16 ani, am activat cinci ani internațional, timp în care mi-am permis să călătoresc mult, să cunosc mai multe culturi prin imersiune, să văd modul în care oamenii din diferite colțuri ale lumii abordează probleme. Am avut acces și la un cerc privilegiat în acest mediu, cu oameni de afaceri și perspective valoroase. După modelling, când m-am întors în Londra (care a fost reședința principală 14-15 ani), am continuat cu personal training. Mă simțeam puțin pierdut, dar îmi veneau multe idei de afaceri în minte. Neavând cu cine să le discut în profunzime, am decis pe loc să merg la facultatea de business, moment în care mi-am dat seama cât de mult sens are pentru mine: eram absolut intrigat, la orice curs mă duceam cu super plăcere, asimilam fiecare informație ca un burete fără să mai simt cele patru-șase ore pe care le făceam până la facultate și înapoi. M-a ajutat mult și abordarea academică englezească, pe care am găsit-o orientată mult mai mult spre practică.

Ce face biroul tău din România astăzi?

Modelul de business pe care îl avem ne permite să atragem elita experților din România, pe branding, pe SEO, practic pe toate serviciile pe care le livrăm. Momentan, ne bazăm pe un percentage split înrolat în transparență completă față de prețurile cerute și agreate. Cu toate că ne protejează pentru că nu avem un overhead cost pentru angajare, am vrea să facem tranziția anul acesta spre un sistem intern care ne permite atragerea persoanelor cu potențial din facultate, pentru a le oferi un mediu ideal pentru dezvoltare.

Ce te-a adus la STUP?

O chestiune pe care o apreciam extrem de mult în Londra era conceptul de antreprenoriat orientat pe pozitiv. Adică nu există vreo “get rich scheme” de tipul “Faci asta și gata! Ai câștigat milionul”. În România, “get rich quick” încă domină piața, din păcate. Când am văzut inițiativa STUP de la BT mi-a plăcut foarte mult. Am început să văd despre ce e vorba, am intrat pe site și iar mi-a plăcut foarte mult. Eu deja aveam de gând, cu resursele pe care le-am adunat de-a lungul timpului, să investesc într-o inițiativă asemănătoare: să atrag oameni, să creez un fel de networking care mi-a lipsit extrem de mult în Londra, să mă duc să vorbesc cu lumea și să mă lovesc iar de “măi, nu poți să faci”, ci mai degrabă de „iată cum să faci, uite cum să reușești”. Pe viziune, așa cum era mentalitatea acolo. Pentru mine, inițiativa la care am fost acceptat la STUP, Sprint în Antreprenoriat, a fost o oportunitate excelentă să trec din nou, cu baby steps, prin business fundamentals și, chiar dacă le știam deja, să fac bounce off la idei împreună cu un consultant. Experiența a fost constructivă pentru mine.

Ca să îți dau un exemplu, noi momentan trecem printr-un proces de rebranding pentru că anterior am fost orientați către afaceri mici. Aveam un site, dar era strict pe partea de servicii și nu ne ajuta să atragem clienții potriviți. Ca să stabilim pe cine vrem să targetăm și care ne e mesajul astăzi, a trebuit să rescriu strategia de cel puțin 10 ori. Și, la un moment dat, m-am simțit pierdut. Însă oportunitatea de a reajunge la business fundamentals în STUP, de a mi se pune întrebări și de a avea parte de consultanți care știu despre ce vorbesc, care cunosc piața și sunt foarte profi, care îmi ascultă ideile și îmi dau la rândul lor idei pe care să le aplic, a fost genială pentru mine. Acesta a fost motivul pentru care nu numai că am venit la cursuri, dar am și rămas pe tot parcursul modulelor din program.

La ce servicii ai apelat din STUP?

Am apelat la un serviciu pentru Fonduri Structurale pe zona de consultanță – programul Diaspora. Am beneficiat de consultanță gratuită și am apreciat enorm transparența și profesionalismul oferite. Cu toate că nu am mers mai departe atunci cu procesul fiindcă nu era un timing potrivit pentru noi, am de gând să revin în perioada apropiată.

Pot să îți spun că STUP e un mediu vetted, verificat, unde oamenii chiar fac treabă și la care aș apela fără nicio grijă oricând. Am deja o părere foarte bună despre Ascendis, cred că sunt chiar lideri pe management și consultanță, și sunt foarte deschiși, super profesioniști, experți în ceea ce fac în România.

Cum ți s-a părut programul „Sprint în Antreprenoriat”?

Cursul acoperă gama esențială, din punctul meu de vedere, a cunoștințelor de bază de business pe care fiecare antreprenor ar trebui să le stăpânească pentru a menține și scala o afacere. Cu toate că materialele sunt mai mult orientate spre partea corporate sau către business-uri bine finanțate, am apreciat mult faptul că Ascendis ne-a ajutat să le aplicăm pentru contextele noastre. Pe Marketing, Raluca Păun de la Ascendis este genială și mi-a plăcut foarte mult de ea.

În timpul cursului, după ce m-am prezentat, mulți din clasă m-au luat la întrebări pe partea de digital, dorind să știe cât mai multe lucruri practice pe care ar putea să le aplice în viitorul apropiat. Le-am spus deja oamenilor din STUP că mi-ar plăcea să predau aici, dacă se ivește oportunitatea, măcar o sesiune, un workshop, în care să dau knowledge base-ul meu mai departe. Aș vrea să ofer o imagine mai clară asupra digitalului, pentru că toată lumea crede că trebuie să facă Facebook Ads, că trebuie să facă SEO, dar nu înțeleg legătura strategică dintre marketing, digital și business.

Ce te-a impresionat la STUP?

Mă impresionează că este o inițiativă unică în România – eu n-am văzut ceva similar până acum – care creează un mediu safe unde oamenii vin și găsesc o echipă de strategi care îi susțin să aibă succes.

Cum arată mediul antreprenorial în România față de UK?

Nu-l văd foarte bine momentan. Mi se pare că suferă foarte mult din cauza câtorva lipsuri: a unui environment amplu de networking, a mentalității orientate către colaborare, și a serviciilor profi de consultanță pentru afaceri mici și mijlocii. Mi se pare foarte important să ai un consultant cu expertiză în marketing și obiective de business care să le lege între ele în așa fel încât să ai o strategie de go-to-market. Antreprenorul nu trebuie să rămână la “A, am auzit că site-ul funcționează, deci îmi fac un site. Ca să fie. Apoi, am auzit de la cutare și cutare că îmi trebuie FB ads, fac și dintr-alea”. Pentru că riscă să investească 20.000 de euro, să nu funcționeze și ajunge să își falimenteze afacerea.

Singurul shift de pe piață, în sensul bun, îl văd datorită antreprenorilor tineri care sunt mult mai conectați la influențele din Vest, inclusiv pe partea de consultanță. Au acces la foarte multe informații online, sunt curioși, se inspiră și evoluează. Și toată tendința asta de a învăța constant, de a-ți lua informații din mai multe surse, să vezi cum le aplici, mi se pare valoroasă. Pentru că factorul principal al succesului este gândirea critică. Dacă nu o ai, degeaba există atâta informație la dispoziția ta, pentru că nu știi cum să o pui în aplicare.

Dacă și tu ai o afacere sau idee de business la început, hai cu ea în Stup! O super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale te așteaptă aici.

Dacă îți place, spune-le și prietenilor tăi 😊

Vrei sa participi la un workshop antreprenorial?

În Stup găsești tot felul de evenimente.

Află mai mult

Articole similare

19 SEPTEMBRIE 2023   |   4 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Adrian

Află mai multe

04 IULIE 2023   |   4 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Ionuț

Află mai multe

11 IULIE 2023   |   4 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Joseph și Tony

Află mai multe