În această serie de interviuri, te invităm să descoperi poveștile unor tineri ambițioși care, în privința antreprenoriatului, au trecut de la îndoială la încredere mai repede decât poți spune STUP. Pentru că au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze calea de la început. Și chiar mai mult decât atât. Despre ei și despre felul în care un nou început #SeFaceLaStup, poți citi aici în continuare.
Hey, guys! Cum v-a venit ideea businessului?
Alex: Ideea afacerii a pornit în 2022. Studiam business și marketing în Marea Britanie, dar în paralel cu studiile, lucram pentru o companie de pods de cafea, la ei în țară. Când am ajuns în Amsterdam printr-un program de exchange, am observat acolo că, pe cât de mare era consumul de cafea, pe atât de mică părea componenta de sustenabilitate: o mulțime de zaț și pahare de unică folosință ajungeau în canalele orașului. Fiind un adept al conceptului de reverse engineering, m-am gândit la ce aș putea face eu mai bine pentru ca industria cafelei să devină mai prietenoasă cu mediul înconjurător. Și am găsit niște variante.
Ce variantă ați ales și cum s-a născut Cab’N Go?
Alex: Prima variantă a fost să căutăm soluții pentru reciclarea zațului de cafea. Și am găsit. În Germania există o companie care poate produce pahare reutilizabile și biodegradabile din el. Dar pentru a construi un business în jurul sustenabilității, aveam nevoie de mai mult. Ne trebuia un brand de cafenele prin care să punem în mișcare reciclarea. Pentru că eu sunt mare iubitor de taxiuri londoneze, am ales să cumpăr câteva nefuncționale, să le scot din uz – păstrând șasiul și frâna, dar reciclând motorul și piesele - și să le transform în cafenele mobile, electrice, 100% ecologice. Așa s-a născut conceptul Cab’N Go (inițial în Marea Britanie, iar acum și în România).
Cum v-ați cunoscut?
Rafael: Ne-am cunoscut la finalul anului 2022, când Alex a venit în România să pitch-uiască ideea. Mi s-a părut foarte interesantă, așa că am decis să ne întâlnim și să vedem ce putem construi împreună. Conceptul Cab’n’go mi s-a părut bun din două motive: 1) tot mediul auto caută să se electrifice, deci renunță rapid la vechile motoare, și 2) România are un potențial foarte mare de creștere pe partea de reciclare și reducere a risipei. De ce, atunci, să nu fim noi primii care introduc conceptul de sustenabilitate când vine vorba de cafea?
Cum funcționează modelul Cab’n’go?
Rafael: În primă fază, vom deschide noi o cafenea proprie pentru a introduce conceptul pe piață și a crea awareness în jurul lui. Apoi, vom căuta să ne extindem cu ajutorul franșizelor, pentru a îi ajuta și pe alții să dețină propriul business.
Alex: Pentru început, ne vom axa doar pe partea de distribuție de cafea și de colectare a zațului din locațiile noastre, astfel încât să putem controla cantitatea pe care o dăm și primim înapoi. Apoi, pe termen lung, ne propunem să deschidem un hub de reciclare a zațului pentru toți consumatorii și comercianții de cafea din România. Zațul poate fi folosit drept carburant (sub forma de peleți), drept compost, îngrășământ, dar și în industria cosmetică.
La cât s-a ridicat investiția?
Alex: Doar la nivelul României, investiția în conversia unui taxi în cafenea mobilă a fost de 35.000 de euro. Dar sperăm ca până la finalul anului să mai putem investi încă 100.000.
Ce nevoie v-a adus la STUP?
Alex: Ca toți antreprenorii în 2024, am vrut să înțelegem “care e treaba cu e-factura?”. Când am văzut cursul organizat de STUP pe acest subiect, am venit la el și... am și rămas.
La ce servicii din STUP ați apelat?
Alex: Momentan, din STUP am luat doar semnătura digitală de la Namirial. Procesul a fost super rapid: comparativ cu prieteni de-ai noștri care au așteptat o lună pentru ea, noi am obținut-o în două zile, iar instalarea s-a făcut în câteva minute.
Ce alte servicii din STUP v-au mai atras?
Alex: Am vrea să mai luăm legătura cu Gomag pentru magazinul online pe care vrem să-l deschidem în România. Cel pe care îl avem momentan este în UK, pe domeniu .com, dar ne dorim să avem și unul local, .ro.
Cum vi s-a părut experiența (fie ea relativ scurtă) de la STUP?
Alex: Sincer, STUP și BT fac un lucru minunat pentru România pentru că educă antreprenorii mici. Practic, a înțeles că atunci când îi susții în elanul și evoluția lor, nu faci bine doar mediului de business, ci și comunității. Pentru că dezvoltarea unora înseamnă și bunăstarea celorlalți.
De ce ar trebui antreprenorii să vină la STUP?
Rafael: Le-aș recomanda să vină la STUP nu doar pentru soluții și servicii, ci și pentru networking. Doar așa pot înțelege pe viu cum se mișcă piața. STUP e un loc grozav în care vezi clar cum în ce direcție merge România, nu doar din statistici, ci din reacția altor antreprenori la indicatorii de pe hârtie.
Ce planuri aveți pentru viitorul apropiat?
Rafael: Vrem ca într-un an de zile, să avem minim două locații în fiecare sector din București și să atragem cât mai mulți parteneri.
Alex: Costul unei franșize Cab’n’Go este minim: cu 12.500 de euro + TVA poți avea propriul taxi-cafenea. Cu cât găsim mai mulți oameni interesați să își deschidă propriile cafenele, cu atât putem crește gradul de colectare și ne putem atinge scopul de reducere a waste-ului și a emisiilor de carbon.
Dacă și tu ai o afacere sau idee de business la început, hai cu ea în Stup! O super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale te așteaptă aici.