Invită-ți prietenii

Știi pe cineva la început de drum în afaceri? Ai un prieten antreprenor? Mai mulți? Spune-le și lor despre Stup!

Te rugăm să te asiguri că persoana pe care o recomanzi este de acord să ne comunici e-mailul său și verifică dacă l-ai scris corect.

Un nou început #SeFaceLaStup cu Sofian

Dacă îți place, spune-le și prietenilor tăi 😊

27 IUNIE 2023   •   Cât te reținem cu cititul? 5 minute

În această serie de interviuri, te invităm să descoperi poveștile unor tineri ambițioși care, în privința antreprenoriatului, au trecut de la îndoială la încredere mai repede decât poți spune STUP. Pentru că au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze calea de la început. Și chiar mai mult decât atât. Despre ei și despre felul în care un nou început #SeFaceLaStup, poți citi aici în continuare.


Salut, Sofian! Spune-ne, te rugam, pe scurt, cu ce te ocupi?

Salut. Tocmai ce am deschis un restaurant acum aproximativ 3 luni. E prima mea interacțiune cu sfera HoReCa, după ce, timp de 6 ani, am lucrat în venture capital în Belgia și în România. Standard. Metrou Unirii – Pipera, în fiecare dimineață de luni până vineri. :)

Cum ai decis să devii antreprenor și de ce ai ales poke-ul ca business?

Primul pilon a fost cercul social și cercul online în care mă învârteam. Când lucrezi în venture capital, interacționezi mult cu antreprenori. Zi după zi, lună de lună, remarci în interiorul lor o flamă, o pasiune care fie i-a împins treptat spre antreprenoriat, fie îi ține să reușească acolo. Eu o recunoșteam și în mine de mult timp, dar într-o proporție mult mai mică, de numai 20-30%. Pe parcurs, tot lucrând cu ei, imboldul mi-a fost alimentat din ce în ce mai mult. Aici, a contribuit ulterior și mediul online: de fiecare dată când deschideam YouTube-ul, până să înceapă videoclipul ales, vedeam reclame cu oameni care vorbeau despre antreprenoriat – chiar și reclame de la STUP - sau direct reclamele antreprenorilor care își deschiseseră afaceri. Primele trei dăți le-am dat ignore, dar a patra oară am stat și m-am gândit: “dacă aș face și eu asta?”. Așa se face că flama, pasiunea de care aminteam a devenit un bulgăre suficient de mare ca să nu îl mai pot ignora.

Al doilea pilon care m-a determinat să aleg calea antreprenoriatului, a fost eficacitatea modelului de business poke. Dacă te uiți în România, există un trend de fitness, de mers la sală, de sănătate, început acum vreo 10 ani. Chiar dacă poke este un fast-food, este un fast-food premium sănătos. Iar oportunitatea economică – inexistentă în urmă cu 10 ani în România – s-a ivit acum și e pe un trend ascendent. Eu sunt, oricum, extrem de optimist în privința României: văd în țară un potențial enorm care este îndeplinit tot mai mult, din toate punctele de vedere: financiar, social, economic etc.

Cu ce se diferențiază Poke me up?

Eu cred în trei axe cheie din sfera HoReCa. Prima este calitatea mâncării, a doua este notorietatea businessului - cât de bine îți faci reclamă, publicitate - iar a treia este interacțiunea cu clientul și ce-i oferi extra, ca plus valoare, pe lângă mâncare.

În ceea ce ne privește, diferențiatorii noștri sunt momentan calitatea mâncării și interacțiunea cu clienții. (Fiind încă la început, notorietatea brandului – prin reclame, publicitate, prezență în social media – e în proces de dezvoltare.) Legat de calitatea mâncării, o să îmi șterg puțin praful de pe umeri și o să spun că, la noi, este excelentă. Am testat competiția atât în România, cât și în străinătate, iar peștele nostru este sashimi grade. La început de zi îl tăiem fresh, la final de zi dacă nu s-a vândut îl aruncăm, îl mâncăm noi și angajații sau îl donăm pe bonapp.eco, aplicația care vinde la preț redus produsele perisabile sau cele care sunt foarte aproape de data de expirare. Aceasta colaborare este extrem de benefică pentru business și se leagă de a treia axă despre care vorbeam - interacțiunea cu clientul și ce îi oferim dincolo de mâncare. E un diferențiator care ne ajută foarte mult.

Știm că și STUP te-a ajutat într-un mod neașteptat. Ne poți povesti cum?

Da. STUP m-a ajutat să decid unde deschid prima locație Poke me up: la 6 minute de mers pe jos de Piața Unirii, dar în direcția opusă Centrului Vechi. Poate părea contraintuitiv fiindcă nu există trafic pietonal în zonă, dar vă spun de ce a fost o idee bună, fiindcă și eu de-abia la STUP am înțeles-o. Anul trecut, prin toamnă căutam pe toate site-urile de imobiliare o chirie pentru o locație fizică. Pornind de la încrederea pe care am avut-o la început de drum, mă gândeam să deschidem în Pipera, în inima corporațiilor, un loc de peste 200 de metri pătrați cu terasă. Voiam să facem tam-tam, să facem publicitate, să câștigăm notorietate acolo.

Însă planurile mele s-au schimbat total în Noiembrie când am venit la primul eveniment despre francize organizat de STUP. După ce am înțeles care e, de fapt, importanța primelor locații, mi-am dat seama că sunt prost să îmi doresc Pipera și, în nici 24 de ore, am pivotat către locația actuală. Chiar dacă nu e o zonă circulată, o pot cre eu, prin recomandările din vorbă în vorbă ale oamenilor care au aflat că pe strada Stelea Spătarului nr. 13 se mănâncă un poke superb.

Care e importanța primelor locații?

Este indicat să nu mergi într-o zonă extrem de circulată, de tipul Victoriei sau Pipera. Pentru că suprasaturarea din aceste zone, cu oameni care vin mai degrabă pentru că totul e super cool, super popular și așa mai departe, îți oferă o oarecare falsitate când vine vorba de calitatea produsului tău și de cifre. Dacă eu am un produs mediocru și mă duc cu el în zona Victoriei sau Pipera, unde lumea o să cumpere oricum, mie ca antreprenor îmi este extrem de greu să fac un quality check: oare am succes pentru că produsul e bun sau am succes doar datorită traficului din locație? Cum pentru noi este extrem de important să nu compromitem calitatea (ci mai degrabă o să o ducem la next level cu ajutorul feedback-ului clienților), am înțeles că o locație aflată în afara zonelor comerciale ne poate ajuta să creștem cum trebuie, pe toate planurile.

La ce servicii STUP ai apelat?

Eu la STUP am mers pe partea de POS, cu Danubius. Am analizat piața, am văzut calitatea pe care mi-o oferă, am înțeles că sunt cei mai buni, iar într-o oră am semnat contractul cu ei. A fost incredibil de ușor. Am venit și cu intenția de a crea un site și un logo, iar aici STUP m-a introdus către MTH.Digital. Calitatea a fost peste așteptările pe care le-am avut, însă, din păcate nu mi-a permis bugetul să merg mai departe cu ei. Dar, ce mi-a plăcut foarte mult e că ne-au oferit un barem de comparație: am înțeles care e prețul corect pentru calitate top notch, pentru că STUP îți pune la dispoziție și acest filtru, by default, de garanție a calității.

Ce ți-a plăcut cel mai mult la STUP?

În primul rând, mi-a luat o piatră de pe inimă faptul că îmi pot îndeplini toate nevoile de business într-un singur loc. Chiar dacă eu mi-am înființat SRL-ul singur – mai greșești, ce să faci? :) - , dacă ar trebui să mai deschid astăzi încă unul, l-aș deschide aici 100%. Nu zic, e ok să fii puțin arogant la început de drum și să crezi că le poți face pe toate singur. Dar ca antreprenor trebuie să realizezi cât de important este timpul tău și felul în care îl aloci. Prin STUP, poți să acorzi mai multă atenție lucrurilor cu adevărat importante pentru business și să lași profesioniștii să se ocupe de restul. Nu mai trebuie să pierzi vremea având șapte conversații cu șapte persoane. Aici ai un om dedicat care te direcționează fix unde ai nevoie.

Pe lângă asta, eu sunt un mare fan al interacțiunii unu la unu, nu cu o adresă de mail generică, nu cu un robot telefonic. Mi-a plăcut foarte mult că la STUP am fost invitat personal să ne cunoaștem, că am găsit o persoană dedicată businessului meu, cu care pot interacționa și îi pot pune întrebări oricând. Iar pe lângă toate acestea, mi-a plăcut mult promptitudinea. Dacă e un lucru cu care mă mândresc, acela e viteza mea de reacție în business. Și asta am observat și la STUP: mișcările nu sunt corporatiste, lente, greoaie. Viteza și promptitudinea există aici în tot și în toate, de la mesaje și comunicare la acțiuni concrete. Ca antreprenor la început de drum, e important să te înconjuri cu persoane care lucrează în același ritm cu tine.

Cum e cultura antreprenorială din România versus cea din străinătate? Și ce rol simți că are STUP?

În afară, fiindcă totul e atât de bine structurat, mediul antreprenorial vine cu avantaje și dezavantaje. Avantajul constă în faptul că există hub-uri pentru fiecare industrie în parte: HoReCa, IT, marketing etc. Dezavantajul e că trebuie să treci prin foarte multe ierarhii pentru a ajunge la cineva. De exemplu, deși există un hub pentru HoReCa, el este invizibil. Dacă îl cauți online, e de-abia pe a doua pagină Google. Ceea ce înseamnă că trebuie să știi pe cineva care știe pe cineva care te poate introduce în el. Apoi, mai apare o barieră, cea legată de multilingvism și multiculturalitate. Fiindcă există hub-uri separate pentru francezi, olandezi și persoane vorbitoare de engleză, se creează o fragmentare care te duce pe tine, ca expat, la analysis paralysis: nu știi unde să te duci, nu știi cu cine să discuți.

O altă diferență ar fi că, în afară, există un push foarte mare către finanțare, către investitori – cărora le dai 30% din companie pentru 20.000 de euro, de exemplu, iar ei te îndrumă apoi cu cine să lucrezi, pe cine să cooptezi și așa mai departe – în loc să ți se ofere sprijin pentru a dezvolta businessul și a lua decizii pe cont propriu.

De-asta îmi place România. Aici există STUP care nu doar îți oferă toate tool-urile și comunitatea de care ai nevoie ca să ai succes (tu pe barba ta, fără interferența altora în regulile proprii), ci te scutește și de confuzia de a nu ști la cine să apelezi. Mulțumită STUP, în România știi unde să mergi și cum să ajungi direct la țintă.

Cum arată antreprenoriatul față de munca în corporație, pentru tine?

Antreprenoriatul este o responsabilitate. Nu doar către tine, ca owner de business, ci în primul rând către clienți și către angajații tăi, ceea ce în trecut eu n-am avut. În corporație, nu aveam o responsabilitate față de angajați, aveam doar una față de clienți, iar dacă greșeam era vina companiei. Acum, am o responsabilitate directă față de clienți, angajați și față de brand în sine, pentru a le asigura oamenilor și afacerii continuitate. Dacă astăzi dau greș, e vina mea 100%. Îmi asum. Eșecurile mele sunt numai ale mele. Dar la fel de mult, și succesul îmi aparține, iar asta mă motivează cel mai mult.

Ce sfat ai avea pentru antreprenorii la început de drum?

Vreau să punctez cât se poate de bine faptul că persoana care începe un business pe cont propriu face și mai bine dacă își găsește un partener sau un asociat. Pentru că, în calitate de antreprenor, chiar dacă ai anumite skill-uri – cum sunt eu, de exemplu, bun pe analiză financiară – overall ești generalist, faci puțin din toate. Și ai mare nevoie de cine care să-ți completeze skill-urile. Ca să-l găsească, le-aș recomanda tuturor să facă un lucru intens cultivat în străinătate: să participe la evenimente unde pot găsi asociați în domeniul lor de business - iar asta face cel mai bine STUP. Aici vii și îi găsești. Și chiar dacă se întâmplă să nu, măcar spui că ești interesat și se duce vorba mai departe. La fel cum tu cauți un expert în IT, de exemplu, sigur există și un IT-ist care caută un specialist în aria ta de expertiză.

Dacă și tu ai o afacere sau idee de business la început, hai cu ea în STUP! O super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale te așteaptă aici.

Dacă îți place, spune-le și prietenilor tăi 😊

Vrei sa participi la un workshop antreprenorial?

În Stup găsești tot felul de evenimente.

Află mai mult

Articole similare

03 OCTOMBRIE 2023   |   4 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Alexandru

Află mai multe

18 IULIE 2023   |   5 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Denisa

Află mai multe

25 IULIE 2023   |   5 minute

Un nou început #SeFaceLaStup cu Vlad

Află mai multe