În această serie de interviuri, te invităm să descoperi poveștile unor tineri ambițioși care, în privința antreprenoriatului, au trecut de la îndoială la încredere mai repede decât poți spune STUP. Pentru că au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze calea de la început. Și chiar mai mult decât atât. Despre ei și despre felul în care un nou început #SeFaceLaStup, poți citi aici în continuare.
Povestește-ne puțin despre tine și afacerea ta. Știm că vei lansa ceva extraordinar.
Mă numesc Antonia Dumitriu, am 21 de ani, studiez modă la Milano și, de asemenea, sunt co-fondatoarea Irisphera, un business de tehnologie pentru industria fashion, care dezvoltă un plug-in destinat magazinelor online de modă. Mai exact, este vorba despre Iris, un manechin customizabil 3D, modular, morfologic, care se adaptează după înfățișarea utilizatorului și îi recomandă hainele potrivite din portofoliul brandurilor. Iris este un AI- powered fashion stylist, un serviciu de consultanță de imagine gratuit, care le oferă end-user-ilor o experiență intuitivă, ușoară și autentică prin care să-și descopere personalitatea vestimentară.
But wait, there’s more! Iris este și o soluție de creștere a sustenabilității în industria fashion. Prin faptul că le oferă clienților posibilitatea de a proba ținutele înainte de a le comanda, Iris contribuie la reducerea și retururilor efectuate către și dinspre retaileri cu până la 30%, conform estimărilor noastre. Asta înseamnă mai puțină poluare și emisii de carbon generate de transporturi, dar și o eficientizare a costurilor cu acestea.
Cum și când ți-a venit ideea lui Iris?
Eu am început să lucrez în industria modei în calitate de stilist de la 15 ani. Acum 3 ani, în timpul pandemiei, mi-am dat seama că tot ce înseamnă serviciu de personal styling e foarte scump pentru majoritatea oamenilor. Așa că m-am întrebat: “Dar de ce, totuși, să nu beneficieze și ei de el?” și „De ce să nu fie accesibil?”, “Ba chiar gratuit?”. Atunci mi-a venit ideea de a le oferi oamenilor posibilitatea de a proba hainele virtual și am început să dezvolt ideea ca pe o platformă de consultanță online. N-a funcționat în forma aceea, dar din ea s-a născut Iris – Fit and try before you buy.
Crezi că prima idee nu ar funcționa totuși astăzi?
În România nu, pentru că partea de consultanță de imagine nu reprezintă o nevoie. Până la urmă, un stilist personal este un serviciu de lux și se pretează mai bine piețelor din Vest sau Statele Unite unde lucrurile sunt deja established. Ce mi se pare, însă, o necesitate reală este implementarea noțiunii de shopping conștient, adică achiziționarea nu doar a unor piese care sunt în trend, ci a acelor obiectele vestimentare care te avantajează în funcție de corpul tău, de culorile și de modelele preferate, totul bazat pe mai puțin consumerism și, după cum spuneam, pe mai multă sustenabilitate.
Căror țări le este destinat Iris?
În momentul de față suntem în discuții cu trei parteneri din România, unde ne și dorim să aibă loc lansarea, iar apoi vor urma încă doi din Italia unde vrem să ne extindem. Pe termen lung, nu avem în vedere doar piețele din Europa, ci și pe cele din Statele Unite sau Asia.
Pentru că vorbim de un tech start-up, de unde vine pasiunea ta pentru tehnologie?
În gimnaziu, am fost elevă la Liceul Internațional de Informatică, dar atunci eram mai mult axată pe fizică și matematică. Învățam și informatică, dar nu m-am gândit niciodată că o să lucrez în sfera ei. Deviza mea era “Fără laptop. Lucrez doar cu oameni”. Businessul în IT a venit mai mult ca o consecință a pasiunii mele pentru modă, nu ca un scop în sine. Poate de-abia acum pot spune că sunt într-adevăr fascinată și de tehnologie, iar asta pentru că evoluția înspre ea a decurs natural.
Cine te-a inspirat să devii antreprenoare?
Cred că tata pentru că și el este antreprenor, având o firmă în domeniul distribuției. Nu are legătură nici cu IT-ul, nici cu fashion-ul, dar m-a crescut cumva în cultura aceasta a afacerilor și am preluat, poate fără realizez, spiritul și ambiția lui. Am avut, însă, mare noroc cu ambii părinți pentru că m-au susținut încă de la 15 ani când făceam styling, fără să se îndoiască de mine. Când au auzit de proiectul Irisphera m-au încurajat imediat, deși alții în momentul acela mi-au spus că nu o să meargă, că nu are sens, că va veni un retailer mare și îl va face înainte mea.
Cum este să fii antreprenoare la 21 de ani în România?
Se spune că antreprenoriatul este o lume a bărbaților. Și chiar dacă, de obicei, există o diferență mare între mine și oamenii cu care interacționez, am observat că sunt foarte deschiși să discute cu mine și mă tratează de la egal la egal. La urma urmei, amândoi suntem acolo să facem business, fiecare avem ceva de câștigat și nu e loc de superioriate sau de inferioritate la masă. Din punctul acesta de vedere, cred că antreprenoriatul în România arată bine la 21 de ani, atât pentru mine cât și pentru alți antreprenori din generația mea.
Ce te-a adus la STUP și cum te-a ajutat el?
În primul rând vacanța de la facultate. :)) Am profitat de ea în ianuarie ca să vin în România să rezolv lucruri care țin de business. Dar cum în timpul petrecut în țară mama a aflat de STUP, am aflat și eu de la ea de un curs organizat aici la care m-am înscris. E vorba de cursul de marketing al Ralucăi Radu. Am venit la el, mi-a plăcut extrem de mult, iar întâlnirea cu Raluca și imediat după aceea cu Dan Dincă au pus bazele unei colaborări foarte frumoase cu MTH.Digital. Sunt niște oameni de calitate care mi-au oferit extraordinar de mult sprijin, ca toți cei din STUP.
Ce lucrezi cu MTH.Digital?
La început m-au ajutat cu foarte multe sfaturi pe partea de copywriting, de dezvoltare a textelor pentru website. Cu Raluca am discutat și despre business, despre cum vrem să arate lansarea Iris și modul în care pot promova afacerea pe viitor. Împreună, am pregătit deja un teaser de prezentare pentru Iris prin care oamenii pot lua acum un prim contact cu soluția noastră.
Mi-a plăcut, însă, că în oricare dintre interacțiunile noastre apropierea a fost mai mare decât cea dintre un client și un prestator de servicii. Oamenii de la MTH.Digital caută să se muleze pe nevoile tale și încearcă foarte mult să înțeleagă cum te pot ajuta cât mai bine, ceea ce e minunat.
Ce ți-a plăcut cel mai mult la STUP?
Faptul că de la cursant, am ajuns speaker la evenimente. :)) Chiar luna trecută am participat alături de Mircea de la Smartbill și de Silvia de la Curiera, al cărei business a început să aibă tracțiune, la Antreprenoriat pe Bune. A fost o întâlnire de excepție care, deși trebuia să se termine la 20.00, s-a încheiat la 22.00. Le mulțumesc celor care ne-au ținut până atunci la discuții despre afaceri și le sunt recunoscătoare tuturor pentru oportunitatea de a mă lăsa să împărtășesc cu ei din experiența pe care am acumulat-o în industria de tech start-ups.
Care dintre lecțiile pe care le-ai învățat despre antreprenoriat le-ai da mai departe ca recomandare?
Dacă mi-ar fi spus cineva că o să dureze trei ani să ajungem de la idee la implementare, probabil m-aș fi lăsat de mult. Eu am crezut că în trei luni proiectul o să fie lansat, dar chiar dacă n-a fost așa, am învățat să fiu mai atentă la frumusețea drumului și mai puțin la finalul procesului. Și am realizat că toate provocările care au întârziat lansarea au fost de fapt teste care să mă ghideze pe drumul cel bun.
Ce m-a ajutat pe parcursul acestor ani sunt câteva lucruri învățate din sport (pentru că până la 15 ani am făcut volei de plajă ca sport de performanță) și de la mentorii de business pe care i-am întâlnit pe parcurs: atunci când ești frustrat, când vezi lucrurile într-o lumină negativă și își vine să renunți, amintește-ți pentru ce lupți și folosește-ți ambiția și motivația ca să continui. Îmbrățișează orice provocare cu optimism pentru că lucrurile vor ajunge să fie în favoarea ta.
Ai recomandat STUP și altora?
De fiecare dată când sunt în grupul meu de prieteni sau în cercuri în care am ocazia să vorbesc despre STUP, îl recomand cu căldură, mai ales dacă sunt înconjurată de oameni de vârsta mea care vor să realizeze sau să învețe lucruri. Le spun să vină pentru speakerii minunați, pentru experiența și lecțiile lor valoroase și pentru legăturile care se pot crea. La final, le reamintesc că pot avea parte de toate acestea în mod complet gratuit, ca să înțeleagă mai ușor de ce merită cu adevărat să vină la STUP.
Un ultim lucru pe care ai vrea să îl știe lumea despre Iris?
Pentru că încă suntem în etapa de testing, ne dorim să găsim cât mai mulți parteneri prin care să aducem Iris mai aproape de end-users și împreună să avem un impact pozitiv, cât mai rapid și cât mai mare în toată industria fashion. So, join us! :)
Dacă și tu ai o afacere sau idee de business la început, hai cu ea în Stup! O super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale te așteaptă aici.