În această serie de interviuri, te invităm să descoperi poveștile unor tineri ambițioși care, în privința antreprenoriatului, au trecut de la îndoială la încredere mai repede decât poți spune STUP. Pentru că au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze calea de la început. Și chiar mai mult decât atât. Despre ei și despre felul în care un nou început #SeFaceLaStup, poți citi aici în continuare.
Bună, Maria! Povestește-ne puțin despre tine și afacerea ta.
Sunt Maria Martac, sunt directorul general și consultantul în nutriție al magazinului online alimentespeciale.ro. Sunt tehnician nutriționist, biolog, health coach și membru fondator al Asociației Române pentru Educație în Alergii (AREA).
Businessul alimentespeciale.ro e unul de super nișă: un magazin online cu produse dietetice și terapeutice pentru adulți și copii. Ai alergie la gluten sau intoleranță la lapte, ai o boală metabolică, ai diabet, intestin iritabil, ești celiac sau bolnav oncologic? Toate aceste situații necesită o dietă specială care nu înseamnă “dieta” de slăbit vehiculată în media, ci lipsa unui ingredient din alimentație: fără lapte, fără sare, fără zahăr, fără lactoză, fără B-uri și multe altele. În asta constă core businessul meu.
Avem, însă, și produse vegane, produse pentru sportivi sau produse certificate BIO pentru cei care sunt sănătoși și vor să își mențină starea de bine, dar ele reprezintă plus valoare din punct de vedere business.
Nu în ultimul rând, acordăm consiliere de specialitate, suntem recomandați de medici, de oncologi, de nutriționiști și diabetologi, de diverse asociații care ne cunosc deja. Livrăm oriunde în România, chiar și în medii rurale remote, cât de repede ne permite infrastructura rutieră a țării.
Cum a apărut ideea businessului?
Ideea a apărut în perioada în care fiica mea cea mică a avut probleme cu alergia la lapte. Mi-a fost foarte greu cu alimentația ei când era bebeluș, pentru că nu găseam alimente hipoalergene sau fără proteină din lapte. În căutările mele de-atunci, am realizat că și alte mămici se confruntau cu probleme similare, așa că în 2012 mi-am dat demisia de unde lucram și, cu ajutorul soțului meu, am deschis alimentespeciale.ro.
Cum ai aflat de STUP?
Când am început afacerea, am deschis cont la Banca Transilvania pentru că exista o sucursală la noi în bloc. Apoi, de-a lungul timpului, am avut diverse nevoi – atât pe partea personală, dar și pe cea de business – care ne-au păstrat în strânsă legătură cu BT. Despre STUP știam chiar dinainte să se deschidă oficial, iar anul trecut, imediat după lansare, am venit să semnăm mai multe contracte.
Cu ce nevoi ai venit la STUP?
2021 a fost un an greu, iar 2022 a fost horror. E anul în care am venit cu bani de acasă și atunci mi-am pus problema: închid sau ce fac? Am decis să ne relansăm și pentru asta am luat o linie de credit de la BT. Am început restructurarea firmei, așa că am schimbat persoana care ne administra site-ul, am schimbat echipa de promovare și de marketing online, am schimbat firma de contabilitate, am schimbat programul de gestiune și facturare.
Cum te-a ajutat STUP să faci toate sau o parte din aceste schimbări?
STUP mi-a construit parteneriatul cu Smartbill. Programul de facturare și gestiune pe care îl folosesc acum este de la ei.
Ce ți-a plăcut cel mai mult la parteneriatul ales?
Smartbill s-a potrivit foarte bine cu profilul meu de business. Oamenii sunt foarte profi și foarte aplicați pe nevoile mele. Cu Cristina Boartes, cu care m-am văzut și am vorbit prima dată, am avut o super chimie: am stat amândouă cu laptopul în față și m-a învățat tot ce trebuie să știu despre funcționarea lucrurilor în platformă: cum să introduc o factură, cum să emit o factura, cum să aplic discountul, cum să scot returul, cum să anulez, cum să verific cine e neplătit, cine a fost plătit în avans, cine a întârziat la plată, dacă am vândut în minus, dacă am vândut pe profit și multe altele. Plus că mi se pare senzațional că poți scoate rapoarte în așa fel încât să știi în timp real unde te afli cu situațiile. Chiar și în secunda asta, pot afla ce TVA am la plată. Pot ști ce cheltuieli am până în momentul de față. Pot să le compar cu luna trecută. Pot să spun că sunt sub sau peste luna anterioară cu x%, ca să-mi reduc cheltuielile. În momentul în care am închis luna, pot să văd ce profitabilitate am avut. Pot să văd care sunt datoriile mele la Stat. Mi se pare extrem de util.
La DC Conta de ce ai apelat?
Pentru că mi s-au părut profesionisti (ceea ce au si demonstrat in timpul cat am colaborat) și am crezut că ni se potrivesc. Lucrau cu Smartbill, spre deosebire de alte firme care lucrează cu Saga sau alte sisteme de facturare dar, din păcate, între timp am încheiat colaborarea pentru că nu ne-am potivit prea bine pe nevoile noastre și nu cred ca au in portofoliu multe magazine online. Însă, în cele șase luni de colaborare, am validat impreuna Situatia din contabilitatea noastra de dinainte de a lucra cu DC Conta, lucruri reglate cu foarte mult profesionalism de către contabilul dedicat firmei noastre.
Cum ai descrie experiența ta la STUP?
E foarte bună, atât pentru cei care de-abia încep, cât și pentru noi care nu mai suntem la început de drum. Pentru că nu semnezi cu orice firme partenere, ci cu unele verificate și validate. La STUP, știi că nu te păcălești, că mergi la sigur. Nu e ca atunci când intri de pe stradă la o firmă oarecare și la început colaborarea pare bună și frumoasă, dar trei luni mai târziu îți dai seama că nu e totul roz. Dacă ar fi existat STUP în 2012 când am pornit eu magazinul, totul ar fi fost de mare ajutor.
Iar un alt lucru care m-a impresionat e faptul că ai toți partenerii la un loc. Când ești un antreprenor super ocupat, e foarte practic să poți bifa mai multe întâlniri într-o zi. Nu mai spun că fiecare dintre ele te pune, cumva, la curent cu ce se întâmplă. Uite, de exemplu, de la domnul Daniel Sandu de la DC Conta am aflat constant ultimele noutăți legislative pentru că ne trimitea newslettere, astfel încât să acopere vidul de informare. E foarte greu să rămâi la curent cu toate în ziua de azi, iar ca să reușești, cred că îți trebuie un consultant care poate fi costisitor. Aici, STUP te ajută enorm pentru că îți oferă informații gratis, în timp real, despre tot ce mișcă în orice domeniu de business.
Ce altceva din STUP ai recomanda(t) prietenilor?
Am recomandat GoMag-ul unei cunoștințe din Baia Mare care și-a deschis deja un magazin de haine cu ajutorul lor. GoMag-ul vine cu integrări cu curierii, cu soluțiile de plată, cu foarte multe lucruri pe care eu a trebuit să le integrez piesă cu piesă în platforma mea. Pentru un magazin online la inceput este o soluție extrem de bună. Iar Cosmin Dărăban are niște idei foarte potrivite de promovare în online. Îl urmăresc pe net și mă inspiră. Cred că sunt foarte puțini oameni ca el, care știu despre ce vorbesc.
Și un sfat mai amplu pentru toți antreprenorii de mâine?
Cel mai important e să cunoască foarte bine domeniul în care vor să înceapă. Să aibă cât mai multe informații, să vorbească cu oameni relevanți din domeniul respectiv și aici, în STUP, chiar se pot întâlni și discuta cu oamenii aceștia. Apoi, să nu își piardă energia și entuziasmul pentru că inceputul este greu. Să fie dispuși să muncească pentru că nu există pauze pentru un antreprenor. Nu există concedii. Nu poți aștepta ziua de salariu dacă nu îl faci. Nu e suficient să te motivezi doar pe tine, trebuie să îi motivezi și pe cei de lângă tine, echipa ta. Să aibă așteptări, dar dacă nu se îndeplinesc, să nu se dea bătuți: antreprenoriatul e de cursă lungă. Nu în ultimul rând, să își mențină verticalitatea și să fie fair.
Uite, legat de acest ultim lucru, mă întreba cineva cum sunt prețurile la mine în magazin? Și aici i-am răspuns că încerc să am prețurile corecte în relația cu piața, cu colegii competitori, dar și cu afacerea mea ca să îmi permit să exist în continuare. Trebuie să fiu aici și peste 10 ani ca să îmi ajuta pacienții de atunci. În perioada aceasta de instabilitate, să știi că te poți bizui pe un magazin online pentru biscuții copilului tău care are intoleranță la gluten sau pe produsele hiperproteice de care are nevoie un pacient oncologic sau un părinte bătrân, sănătos dar un pic slăbit, pentru ca să își mențină tonusul și masa musculară, e foarte important.
Maria, unde te pot găsi oamenii care au nevoie de consiliere în alimentație?
Mă pot găsi pe Facebook: Maria Martac – Health Coach, pe Instagram: mariamartac.healthcoach și pe site: mariamartac.ro. De altfel, businessul Alimente Speciale se poate gasi pe www.alimentespeciale.ro.
Și afacerea ta merită un nou început. Înscrie-te și ne vedem la STUP!